torsdag 12. februar 2009

Spirebelysning og vekstbelysning

Jeg har ikke sådd enda, måtte spekulere litt rundt belysningen før jeg satte i gang. Vaskerommet er et lite rom, og i fjor ble det litt for varmt der inne med den metallhalogenlampen (eller noe sånt) jeg hadde. Designerlys sin informasjon om plantebelysning gjorde meg faktisk litt forvirret. Hvis jeg forstår dette riktig, bør en ha ulikt lys for spiring og vekst, og jeg har ikke plass til å flytte plantene etter prikling. Dette har noe med rødt og blått lys som er optimalt for fotosyntesen. Valget mitt falt ivertfall på lysrøret Osram Fluora 36 w, altså spirebelysning. Mulig dette var dumt, men nå får det bare gå som det går, lysrørene kommer i posten om noen dager. Noen som har erfaring med dette lysrøret??

1 kommentar:

Trine sa...

Bare tull at du trenger forskjellig lys til forskjellig tid. Jeg bruker kun ordinære rimelige lysrør. Ikke nødvendig med dyre spesialrør til hverken spiring eller småplanter.